Vår nya strategi ”Tryggt och hållbart resande” innebär att vi studerar aktivt olika sätt att minska på miljöbelastningen. I maj 2021 provkörde vi en elektrisk minibuss av märket Atlas. Modellen Intercity med 16 – 22 säten är gjord för passagerartransport i förorter. Bussen är tillverkad av Altas Auto i Litauen och drivlinan har gjorts av Elinta Motors från samma land.

Motorn på 150 kW (200 hk) låter på papper ganska klen för en nästan 6 ton tung bil. Bilen har dock inga problem med att hänga med stadstrafiken; elmotorns vridmoment på 1250 Nm är i användning direkt från start. Toppfarten är 80 km/h.

Batterikapaciteten är 115 kWh/400 V och ger en bussen körsträcka på max. 250 km. Vår Vipparibuss i Jakobstad kör ungefär 150 km om dagen.

Med maximal laddningskraft (75 kW) laddas bussens batteri på 2 timmar och med normal styrka på 6 timmar. Elinta Motors har testat motorerna i hundratals bilar i över 2 miljoner km och varit nöjda med pålitligheten. När motorns kraft överförs direkt på drivaxeln utan växellåda sparas mycket svinn. När drivlinan samtidigt kan återuppta energi vid motorbromsning, blir energi inte till värme utan framåtdrivande kraft. De som har kört bilen på Ingsva tyckte alla att det gick smidigt undan med vrid i maskinen och inget växlande.

Artikel från 2020 om Altas Auto och Elinta Motors